OBESITI & RISIKO KETIDAKSUBURAN




Ketidaksuburan merupakan satu isu bahawa 11% daripada semua pasangan akan mengalami semasa bahagian reproduktif mereka kehidupan mereka. Memahami apa yang beberapa punca kesuburan wanita mungkin mereka boleh membantu mereka untuk berhadapan dengan keadaan mereka.

Pakar kesuburan harus dirujuk apabila wanita yang berumur 35 tahun atau ke atas telah tidak mencapai kehamilan selepas 6 bulan. Wanita muda yang belum mencapai kehamilan setelah satu tahun mencuba harus mendapatkan seorang yang profesional.

Dalam wanita Terdapat banyak punca kemandulan, di sini merupakan sebahagian daripada mereka:

Obesiti /Gemuk 
Gangguan pangkal rahim
Endometriosis
Gangguan hormon
Kegagalan ovulasi
Penyakit atau kemusnahan Tubal
Gangguan rahim

Berikut adalah perbincangan ringkas menyebabkan setiap: 

Obesiti / Gemuk
 
Tanda lain ialah peningkatan berat badan menyebabkan wanita itu gemuk atau obese. Seringkali peningkatan berat badan ini berlaku secara mendadak selepas ia berkahwin dan pada ketika itu pusingan haid pun menjadi lebih tidak teratur dan kesuburan mereka sangat kurang ataupun langsung tidak subur kerana telur tidak dapat menetas.


Pangkal rahim gangguan

Ini terutamanya berkaitan mukus pangkal rahim yang tidak mencukupi (CM). Mukus adalah sebahagian yang diperlukan konsep kerana sperma dipelihara oleh CM dan juga dibawa oleh CM. Satu lagi masalah yang boleh ditentukan dengan pemeriksaan CM adalah apabila wanita alah kepada sperma lelaki dan mempunyai reaksi alahan kepada mereka yang benar-benar menyebabkan antibodi akan dihasilkan yang memusnahkan sperma.

 
Endometriosis
 
 
 
 
 
Tidak kira di mana sekalipun kawasan tisu ini tumbuh, ia akan mirip lapisan uterus kerana setiap bulan ia akan mengeluarkan darah ketika kitar haid berlaku. Jika darah haid, ia boleh dikeluarkan melalui vagina tetapi darah dari tisu endometriosis ini tidak akan dapat dibuang. Maka ia akan menyebabkan tisu parut dan sakit di kawasan tersebut. Gejala-gejala yang biasa di alami oleh pesakit endometriosis ialah:
• Inflamasi
• Sakit ketika haid
• Haid yang banyak
• Ketulan darah yang besar
• Ovarian cyst
• Sakit ketika buang air besar
• Darah tompok-tompok sebelum haid
• Pendarahan yang luar biasa
• Ketidaksuburan
• Senggugut yang teruk di akhir-akhir haid
• Sakit di bahagian bawah pinggang
• Sakit ketika bersama pasangan.

Ini adalah satu penyakit yang boleh menyebabkan kerosakan seluruh badan wanita. Ia adalah penyebab utama ketidaksuburan kerana ia boleh melekat pada ovari dan tiub fallopio. Sekali disertakan ia berkembang dan boleh menghalang ovari atau tiub.

Sindrom Polycystic ovari atau PCOS adalah gangguan hormon yang boleh menjejaskan keupayaan wanita untuk hamil. Wanita yang mempunyai PCOS menghasilkan jumlah berlebihan hormon lelaki yang dipanggil "androgen" seperti "testosterone" dalam ovari mereka. Mereka sering mempunyai banyak sista kecil yang cecair yang diisi pada ovari mereka. PCOS menyebabkan lapisan endometrium mereka untuk menjadi lebih tebal daripada biasa kerana kitaran haid yang tidak teratur. Haid adalah apabila lapisan bangsal. Tanpa haid, lapisan menjadi tebal dan tebal dengan setiap kitaran tambahan yang berlalu tanpa haid.

Wanita-wanita ini mungkin mengalami kitaran haid yang tidak teratur, jerawat, mengalami kemandulan dan biasanya berjuang dengan obesiti. Wanita yang mempunyai PCOS menghadapi risiko yang lebih tinggi bagi diabetes jenis 2, penyakit jantung dan tekanan darah tinggi.

Kegagalan ovulasi

Wanita yang tidak melepaskan ova (telur) setiap kitar mungkin mempunyai ketidakseimbangan hormon paksi hypothalamic-pituitary-adrenal (hal yg tidak?). Sebab-sebab lain boleh dengan kelenjar tiroid, wanita yang mempunyai berat badan berlebihan, tekanan, atau tumor / sista. Lain-lain faktor yang menyumbang kepada kegagalan ovari boleh disebabkan oleh makan gangguan, penyalahgunaan alkohol atau menjalankan berlebihan.

Penyakit Tubal atau Pemusnahan

Penyakit kelamin boleh menyebabkan kerosakan pada tiub. Penyakit-penyakit itu ialah: Chlamydia dan gonorrhea. Tiub mungkin juga telah rosak semasa pembedahan sebelumnya seperti apabila ektopik memerlukan pembedahan dan tiub tidak boleh disimpan atau rosak oleh kehamilan ektopik. Endometriosis juga boleh merosakkan tiub.

Gangguan rahim

Rahim rumah bayi yang sedang membangun. Bayi memerlukan persekitaran yang memupuk yang cukup besar untuk membolehkan pertumbuhan normal dijangka. Fibroid adalah ketumbuhan bukan kanser yang boleh berlaku di dalam rahim. Perekatan, yang tisu parut, boleh membangunkan seksyen cesarean berikut beberapa. Rahim juga boleh berbentuk luar biasa atau kedudukan yang tidak wajar. Banyak gangguan rahim boleh pembedahan dirawat.


0 comments:

Post a Comment